donderdag 8 januari 2015

Project 4, driehoeksverhouding tasje door Inspinration

Ik vind sew alongs een heel leuk fenomeen, ze zijn super motiverend vind ik. Ik ben dan ook heel blij dat ook ik met deze sew along mee mag doen. Ik ben een nieuwe deelnemer en mocht je iets meer over mij en mijn creatieve avonturen willen weten dan kan je mij vinden op mijn blog Inspinration.


I koos ook voor het driehoeksverhouding tasje. Ik las al dat er werd aangeraden om het driehoekje iets groter te maken om te voorkomen dat het tasje niet mooi opgevouwen blijft. Ik koos echter voor een andere soort oplossing om ontvouwen te voorkomen, een drukknoop.



Voor de hoofdstof gebruikte ik katoen sateen van Michael Miller. Ik kocht het een jaar geleden bij modes4u.com samen met allerlei andere soorten stoffen om verschillende soorten stof uit te proberen. De katoen Sateen is erg stevig en voelt als canvas. Ik koos er daarom voor om de tas niet volledig te voeren, alleen het handvat. Door de stevigheid van de stof koos ik er ook voor om het handvat niet extra te verstevigen.

Het naaien ging niet volledig vlekkeloos (wat volledig mijn fout is en niet die van de uitleg). Bij het oprollen, rolde ik zowel voor- als achterkant samen op. Het rolletje werd daardoor natuurlijk extreem dik en het naaien van de bovenkant was daarom afschuwelijk! Het was de eerste keer dat ik tegen mijn naaimachine geschreeuwd heb (gelukkig dat er niemand ander thuis was). Het lukt maar niet om beide lagen stof te naaien, de bovenste schoof steeds een stukje opzij waardoor ik ernaast naaide. Het ontrollen (nadat het eindelijk provisorisch aan elkaar geraakt was) was daardoor ook echt een kriem. Het wilde maar niet lukken, maar toen na veel zuchten, had ik twee losse delen in mijn handen. Toen realiseerde ik me dat je natuurlijk de voor- en achterkant apart moet naaien!


Hoewel de tas dus niet volledig gevoerd is, is de binnenkant toch heel netjes. De sateen is volledig wit van binnen en de witte draad op mijn overlock en witte draad van mijn naaimachine zijn bijna niet zichtbaar, alleen een beetje daar waar de voering stopt.



Als driehoekje koos ik een stukje Birch stof dat ik op mijn restjes stapel had liggen. Deze stof zorgde ervoor dat ik weer opnieuw ben gaan bloggen en heeft daarom een speciaal plekje in mijn hart. Nu kan ik er heel vaak van genieten. Ik verstevigde het driehoekje op de plek waar ik de drukknoop wilde hebben. Na het naaien van de tas plaatste ik eerst de drukknoop op het driehoekje. Vervolgens vouwde ik de tas op en koos ervoor om verticaal drie keer te vouwen in plaats van vier keer. Vervolgens bepaalde ik de plek voor de andere drukknoop. Ook dat plekje verstevigde ik. Ik heb de tas een paar keer uit en opgevouwen en de drukknoop zit prima. Het is niet moeilijk om de tas weer zo op te voeren dat de drukknopen elkaar raken.

12 opmerkingen:

  1. Ziet er prachtig uit zo :)
    Ik vroeg me al af of het met een kamsnapje ook kon, en zie hier het antwoord :) Mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het tasje deze week ook al echt gebruikt en het werkt echt heel fijn die kam snap.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met de kamsnap kun je natuurlijk niet kiezen naar welke kant je het driehoekje omvouwt, wat net een van de voordelen is van het ontwerp vind ik. Bovendien moet je dan toch ook veel meer opletten bij hoe je het zakje opvouwt, niet? Ik ben nog niet zo meteen overtuigd van het voordeel van de kamsnap maar misschien moet ik het gewoon eens proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het opvouwen is niet lastiger, misschien zelfs makkelijker. Dat driehoekje is namelijk echt wel klein (vandaar dat al werd geadviseerd het driehoekje te vergroten) en het blijft dus niet zo heel goed zitten. Door die knoop zit het echter altijd goed vast, ook als je een beetje scheef vouwt.

      Verwijderen
  4. Mooi, met dat vosje. En een knoopje, wat een goed idee. Lijkt me wel nog niet eenvoudig om de plaats van 't knoopje op de zak te bepalen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bepaalde de tweede knoop dus toen het tasje opgevouwen was, anders is het niet te doen inderdaad.

      Verwijderen
  5. Dat is goed bedacht van dat drukknoopje en precizie werkje om die knoop op de juiste plaats te zetten. Ook goed gezien van de niet volledige voering.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi dat je hebt laten zien dat het ook zonder voering kan. Het maakt het geheel wat minder dik, afhankelijk van de stofjes. En die drukknop lijkt me een goed plan om ook eens uit te proberen. Evt zou je die nog op een los stukje band kunnen plaatsen en die op de tas naaien... Enfin zo onstaan er weer nieuwe ideeën Merci

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk he hoe we elkaar continu weer inspireren, de tassen die hierna kwamen hadden ook weer leuke ideeen.

      Verwijderen
  7. Leuk idee met die kamsnaps. Is de tas nog wel sterk genoeg zo zonder voering?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de tas is heel sterk, maar dat komt omdat de stof echt heel stevig was natuurlijk.

      Verwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat!