donderdag 1 januari 2015

Start van de Sew Along "Zo Geknipt 2!" 2015


Allereerst willen we jullie een super creatief 2015 wensen met vele mooie projecten, hopelijk een paar uit het boek 'Zo Geknipt' van Riet en Lies!

Twee jaar geleden waren we zo enthousiast over het eerste boek "Zo Geknipt" van Sanne en Riet dat wij (Jos en Tialda) daar de Sew Along voor hebben georganiseerd. Dat was een groot succes! Velen maakten samen met ons elke maand een aantal recepten uit boek 1.
Nu is in oktober deel 2 uitgekomen en tja.... we konden het niet laten om daar een vervolg aan te geven, dus ook van dit boek een Sew Along ZG!2 en deze keer geen recepten maar projecten! (denk hier even aan als je je berichten labelt!)

Project 4 Opvouwbaar Draagtasje
Een leuk projectje om mee te beginnen, wij houden nu eenmaal van tassen Jos en ik! En nu de (Nederlandse) regering de gratis plastic draagtasjes in de winkels en (super)markten wil gaan verbieden, bied dat een mooie kans om te voorschijn te komen met leuke zelfgemaakte opvouwbare draagtasjes!
Het leuke aan dit tasje is de geïntegreerde handvat, geen losse lussen aan de tas. Tevens bieden ze gelijk een mooie uitdaging aan de beginnende naaisters onder ons, want hoe dat nu voor elkaar te krijgen, die handvatten zo?
Door goed te lezen en rustig alle aanwijzingen in het boek op te volgen moet dat toch gewoon lukken. Het oprollen van de stof dient inderdaad zeer strak te gebeuren, zodat je genoeg ruimte overhoud om erlangs te naaien.
Ik had met een verdwijnstift de stiknaad op de stof aangegeven en ging er met een ritsvoetje overheen (TIP). Zo kon ik mooi langs de opgerolde stof naaien.

Het driehoekje maak ik bij een volgend tasje iets groter of ik moet veel dunnere stof gebruiken. Voor de gewone katoenen stofjes is het net iets te klein om de tas in opgevouwen toestand te houden. even rommelen in mijn handtas en hij ligt uit elkaar.

Het is een mooi projectje voor een regenachtige middag! Om dan te voorschijn te komen met een eigentijdse opvouwbare draagtasje

Creatieve groet van Tialda

Project 9 Flexie Fluo
Veerle van www.196.be/made-by-v was in september een van de testers van de Projecten van het boek. Zij mocht de Flexie Fluo gaan testen en haar verslag lees je hieronder:
Begin september zag ik op Facebook toevallig een oproep voorbijkomen: het team van Zo Geknipt! 2 was op zoek naar testers. Ik twijfelde geen moment en stelde mij voor de eerste keer kandidaat als tester. Lucky me! Enkele dagen later mocht ik ook effectief aan de slag met één van de patronen uit het nieuwe boek: de Flexifluo. Nog nooit van gehoord? Ik tot voor kort ook niet, maar het is een ding dat je aan een schooltas of rugzak hangt om zichtbaar te zijn in het verkeer. Ideaal met de winter op komst en meisjes die ook dan met de (bak)fiets naar school gaan. Hoe meer fluo, hoe beter!
Een fluovestje werd ontmanteld en omgetoverd tot een eerste Flexifluo. De werkbeschrijving is opnieuw erg duidelijk en stap voor stap omschreven. Feedback ging heen en weer; de details in het boek werden samen helemaal op punt gesteld. 
Na mijn eerste testversie, maakte ik aan de hand van de bijkomende tips nog twee nieuwe exemplaren. Die zijn intussen helemaal klaar voor gebruik.
Onze beide meisjes zijn vanaf nu nóg zichtbaarder in het verkeer. Geen overbodige luxe met ochtenden die vanaf nu alleen maar donkerder worden. Alleen hopen dat er ‘s ochtends niet al te veel gebekvecht zal worden over de roze of de oranje paspelversie… Want één ding staat vast: Marte en Leni zijn fan van de “fluo-dinges“. Grote ontgoocheling in hun oogjes toen ze vrijdag zonder Flexifluo naar school moesten. Er volgde een plechtige belofte dat daar maandag verandering in komt. Wie doet mee? Om ter meeste fluo aan de schoolpoort : – ).
Veerle

5 opmerkingen:

  1. Ook namens mij voor jullie en aan alle deelnemers alle goeds en veel creativiteit gewenst voor 2015!
    Mooie aftrap met deze tasjes en die " fluo-dinges" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig nieuwjaar
    en de beste wensen
    liefs sannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoek stofje voor het maken van de flexie fluo. Waar kan ik terecht?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Melissa, je kan de flexi fluo maken door gebruik te maken van een zo groot mogelijk fluovestje. Wanneer je maat (X)XL gebruikt en daar de fluo banden eerst afhaalt, kan je alles recycleren en heb je meteen alle fluomateriaal voorhanden.

      Verwijderen
  4. Tof dat we van start zijn gegaan. Het opvouwbare tasje ga ik maken, stof ligt geknipt klaar. Voor de flexie fluo ga ik passen, wegens "niet voor gebruik hier".

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat!