Posts tonen met het label Appels en Peren. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Appels en Peren. Alle posts tonen

zaterdag 9 mei 2015

Appels en Peren in de herhaling

Deze week maakte ik nog een versie van de Appels en Peren shirt. Dit keer met een dunnere tricot in een knalroze kleurtje.
Omdat ik bij de vorige versie de hals wat ruim vond heb ik hem hier versmald en de voorkant wat lager gemaakt. In het voorpand haalde ik ook een kleine spie zodat het bij de decolleté minder snel zou gaan gapen.
Ik maakte het t-shirt iets langer en liet de band achterwege.

Eenmaal in elkaar gezet vond ik het shirt te wijdt bij de taille, daar heb ik nog 4 cm aan beide zijden uit gehaald!

Mooi om het verschil te zien in hoe een shirt valt bij gebruik van andere materialen.

donderdag 23 april 2015

Mijn versie van voor appels en peren

Toen ik het boek kocht zag de dochter dit shirt waar ze gelijk gek van was.
Vorige week de maten opgenomen en in de tabel gezet, en naar de berekeningen het patroon getekend.
De dochter een stofje laten uitzoeken uit de tricotbak en aan de gang.
Mijn angst voor tricot moest ik toch echt even overwinnen, nooit eerder gedaan.
Het shirt ging voorspoedig in elkaar dat viel niet tegen, gelukkig heb ik een tijdje geleden een boventransportvoetje gekocht voor mijn machine en ik merkte toch wel dat dit beter ging dan zonder (dit oefende ik eerst even op een proeflapje).
Ben tevreden over het resultaat, alleen de hals vind ik zelf iets te wijd dus de volgende pas ik hier wat aan.
De dochter is er zeer blij mee en het shirt word vandaag dan ook gelijk gedragen.


Voor de sier maakte ik er een grote groene knoop op.
De komende tijd zal ik er nog een paar maken want de dochter vind het een leuk shirt en haar kast kan wel wat vulling gebruiken.
Het is een leuk patroon om te maken en niet moeilijk.


maandag 20 april 2015

leopard girl(s)

In december al maakte ik mijn versie van het appelen en peren-shirt. Ik had zoveel stof dat ik er meteen ook nog twee extra truien voor mijn nichtjes uit maakte.




























Hier lees je het volledige verhaal.

vrijdag 17 april 2015

Voor appelen en peren by Mama Creatief

Alle voorgaande projecten van de Sew Along liet ik voorlopig aan mij voorbij gaan. Het "Voor appelen en peren" tshirt is echter al heel lang klaar.


Terwijl ik aan het tshirt bezig was, had ik sterk mijn twijfels over de pasvorm (het leek meer op een zak dan op een tshirt, ook de naaijuf fronste haar wenkbrauwen). Maar dat was te snel geoordeeld. Het past fantastisch goed. Ik ben content!


En eindelijk kon ik eens een "naaimachine" knoop van AliExpress gebruiken. Geen labeltje deze keer, maar toch een subtiele hint dat het een zelfgemaakt kledingstuk is...

Kom ook gerust eens kijken op mijn blog: Mama Creatief.

Voor Appels en Peren door Inspinration

Ook ik naaide deze maand weer mee. Het appel en peren shirt was zelfs een van de belangrijkste redenen waarom ik het boek kocht. Het boek raad aan niet te veel met stoffen te spelen als je geen nadruk wil leggen op je breedte, dat advies volgende ik dus op, breedte genoeg van mezelf.


Om het geheel toch een beetje een eigen draai te geven voegde ik wel een extra contrasterende streep toe bij de hals (het idee kreeg ik hier). Voor de breedte van de streep koos ik voor dezelfde breedte als die van de taille band. Door dit detail leek het me beter de bovenste knopen te laten vallen.



De knopen op de tailleband zijn kleine goedkope knoopjes uit mijn voorraad die ik overtrok met de fuchsia stof. Ik wilde geen zichtbaar patroon op de knopen, dus deed ik de achterkant van de stof buiten.



Beide stoffen zijn van Lillestof en dus geen Punto di Roma, toch vind ik dat de wat zwaardere Lillestoff ook prima werkt voor dit shirt. De volgende keer maak ik echter wel de hals wat minder breed. Nu gaapt het shirt een beetje als ik mijn armen voor mijn lichaam heb (als ik type bijvoorbeeld).


Neem ook gerust een kijkje op mijn blog.

donderdag 9 april 2015

Voor appels en peren by 100% Elke

Toen ik Zo Geknipt!2 kreeg, stond project 11, het dames-T-shirt voor appels en peren, met stip op 1. Met de eerste zonnestraaltjes begon ik aan mijn zoektocht naar het ideale stofje. Tijdens deze zoektocht viel mijn oog op deze groene tricot, die ik combineerde met zwarte punta di roma.
Het knoopje op de boord moet nog geplaatst worden, hiervoor wacht ik nog op mijn bestelling uit China...

Steeds welkom op mijn blog 100% Elke!

woensdag 1 april 2015

Een shirt voor Appels en Peren

En toen was het al weer de maand April! Time fly's having creative fun...................
De afgelopen maand kwamen er leuke recht op recht shirtjes en tuniekjes voorbij. Zelfs ik maakte er alsnog eentje.

Deze maand is er een topper aan de beurt, dit shirt viel ons meteen op toen het boek verscheen, die wilden we zeker gaan maken. In blogland zagen we al leuke en mooie voorbeelden voorbij komen.

Het patroon teken je zelf en gaat heel anders dan ik gewend ben te tekenen. Dit betekende goed lezen en de aanwezige kennis gewoon even vergeten. Het opmeten geschiedde met een paar niet standaard maten, waarbij manlief de helpende (metende) hand toestak.
Wel grappig om vervolgens die maten in het tabel in te vullen en met de getallen die er vervolgens uit komen aan de slag te gaan. Binnen no time stond het patroon op papier. Erg leuk!
Nadat ik voor mijn nichtje het recht op recht shirtje had gemaakt leek het me ook leuk om voor haar dit shirtje te maken, ze houdt tenslotte van de wat soepelere stoffen. Dus voor haar tekende ik ook een patroon.

Voor stoffen ging ik naar Sisters Stoffen in Schaijk, want op hun facebook pagina zag ik een mooie stof voorbij komen die mij zeer geschikt leek voor mijn shirt. Een joggingstof met een glitterdraad erdoor. En in de winkel zag ik meteen leuke stoffen combi voor mijn nichtje.

Het shirt zit zo in elkaar, ik gebruikte mijn overlock daarvoor en stikte de naden voor en achter door met een rekbare rechte steek. Hiervoor maakte ik gebruik van mijn open borduurvoet.(Voet 20C een 9 mm brede voet van Bernina)  Door met een pootje langs de naad te laten gaan en met behulp de naaldpositie de benodigde 0,75 cm afstand in te stellen, naai je vervolgens een keistrakke naad.

En ja, ik vind het een leuk shirt! De maat is prima, net als de lengte! Laat de lente maar komen!


Mijn nichtje moet het shirtje nog passen, hij lijkt wat kort, dus benieuwd hoe het in het echt uitvalt.



En nog een foto-tje van het shirtje terwijl ik hem zelf aan heb....
Past prima toch?

Project 2a Traktatiezakje staan ook in de picture deze maand.....waar verrassen jullie de kinderen mee?? 

Groetjes Tialda,
www.gestrikt.blogspot.nl

April: voor appels en peren

April alweer, wat vliegt de tijd! Stond er voor maart leuks voor de kleine dames op het programma, dit maal zijn de grote dames aan de beurt: project 11, het shirt voor appels en peren.
Meteen toen het boek uit kwam, viel mijn oog dit leuke shirt en dus ging het meteen op mijn verlanglijstje. Ik heb intussen al veel leuke exemplaren online voorbij zien komen.
Op naailes mijn naaijuf mijn maten op laten meten. Ze keek wel even bedenkelijk bij de maten zo over de schouders heen, dat had ze nog niet meegemaakt, haha. Het tekenen van het patroon ging vrij snel en het shirt zat ook eigenlijk zo in elkaar.
Zoals je op de foto vast wel ziet, liep ik wel tegen een probleempje aan. Ik heb de band moeten verlengen. Het shirt te kort is voor mij met de band zoals beschreven staat in het boek.
afbeelding van sarahssweeties.nl
Op naailes meten we de heupwijdte altijd over het dikste gedeelte van de buik bij mij (nr 3 op de foto hierboven, ipv nr 4), omdat de omvang bij mijn buik groter is dan bij mijn heupen. Wat er dan gebeurt met dit patroon is dat de band over het dikste gedeelte van mijn buik loopt, en daar draag ik mijn shirts niet.  Omdat ik het shirt paste nadat het lijfje in elkaar zat, zag ik dit gebeuren. Ik heb de band verlengd naar 10cm afgewerkte breedte (had nog niet genoeg punta di roma daarvoor), waardoor ik 'm toch kan dragen.
Ik wil nog een nieuwe versie maken met de voorlengte gemeten tot en met 4 op de foto, maar met de heupwijdte op nr 3 (buikwijdte). Ook wil ik het achterpand wat verlagen en de wigjes bovenin wat versmallen middenvoor en -achter. Dat gaat me niet meer lukken voor 1 april, maar we hebben tijd genoeg toch nog om leuks te maken uit dit boek? Misschien dat ik ook nog wat tijd kan vinden voor de traktatiezakjes die deze maand op de agenda staan.

Ben erg benieuwd naar jullie shirts!