Posts tonen met het label Karolien. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Karolien. Alle posts tonen

vrijdag 30 januari 2015

Veilig naar school met de flexifluo!

Hoewel "Project 9 - de flexifluo" een van de twee projectjes van deze maand was, heb ik enorm veel boodschappentasjes zien passeren, maar nog geen enkele flexifluo ;-) De enige die ik tot nu toe al gezien heb, is deze testversie.

Blijkbaar voelt niemand zich erg aangesproken door dit projectje...
Ik had twee redenen om voor mijn oudste zoon toch deze flexifluo te maken. Eerst en vooral vind ik veiligheid en zichtbaarheid in het verkeer enorm belangrijk. Kelly liet met haar verhaal vorige week al zien hoe snel een ongeval gebeurd is...
Een tweede reden is simpelweg dat ik, voor mezelf, heel graag elk projectje in dit boek zou willen maken en mijn beste stimulans om dat te doen, is het volgen van de Sew Along agenda :-)

Dit is het geworden:


Dit is een recyclageproject ten top geworden!
- De gele stof werd uit een oud fluohesje geknipt (waar eerder al een klein fluohesje voor de zoon uit geknipt werd)
- De fluorescerende letters en pijl komen uit datzelfde hesje
- De fleece gebruikt om te verzwaren komt van een dekentje uit de Kringloopwinkel
- De linzen gebruikt om te verzwaren werden al vele malen gebruikt om mijn taartbodems blind te bakken ;-)
- De lintjes werden gerecycleerd uit een cadeaulintje van Bodysol en een lintje dat gebruikt werd om de klinken van de auto's in de suite van mijn broers huwelijk te versieren
Alleen de paspel was nieuw en had ik gewoon nog in mijn voorraad liggen.

Al bij al zo'n 2,5u werk, waarbij de meeste tijd nog kroop in het vastmaken van de letters, de pijl, en de paspel.

Je ziet de gaatjes nog van waar de fluorescerende strook in het originele hesje was vastgemaakt.

Om de paspel rondom rond netjes te laten doorlopen, gebruikte ik eens een andere methode, beschreven in de tip op p180 van het boek, in plaats van die beschreven vooraan in het boek. Veel gemakkelijker, vond ik, en netjes afgewerkt bovendien!



Het fleecen zakje werd met behulp van een trechtertje opgevuld met linzen.



... en daarna, om te voorkomen dat die linzen in mijn naaimachine terecht komen, toch maar eerst even dichtgespeld vooraleer ik het dichtstikte.


Als je bij de tweede foto hierboven dacht dat ik nogal veel speldjes gestoken had: wel, je kunt er niet genoeg steken, want die fluogele stof, dat rekt nogal fel (scheef) en op de duur begon ik tijdens het stikken stof over te hebben in een van beide armen, waardoor het ding nogal scheef trok...


Gelukkig komt dat wel min of meer goed bij het doorstikken van de rand, maar je blijft het wel een beetje zien.


Willem was in elk geval blij met zijn gepersonaliseerde flexifluo!

Wil je er meer over weten? Kom dan gerust eens langs op mijn blog voor mijn verhaal van de flexifluo.

dinsdag 27 januari 2015

Anti-plastiek-brigade

Da's weer eens typisch mij: supergemotiveerd het nieuwe jaar starten, vol enthousiasme erin vliegen met de Sew Along (het tasje en de foto's werden op 7 januari al gemaakt) en dan wachten tot het bijna het einde van de maand is om erover te bloggen... Ik ken mezelf, het is niet de eerste keer en het zal zeker de laatste keer niet zijn ;-)

Om dubbele input te vermijden, kun je mijn motivatie voor het maken van dit tasje op mijn blog lezen. Een tasje voor de bib of toch eerder voor het shoppen of zullen we er toch maar een andere (minder zware) bestemming voor kiezen? Je leest mijn bedenkingen bij het volgen van bovenstaande link.




Aangezien ik van velen hoorde dat het rollen precies niet zo gemakkelijk ging, wil ik hier graag met jullie mijn tip delen voor het "rollen". Aangezien je bij het rollen 2 stofjes tegelijk moet rollen, begint alles al snel dubbel te zitten en krijg je je rolletje niet meer heel smal. Ik vond het veel gemakkelijker om telkens dubbel te vouwen.

Je vouwt eerst de onderrand tot aan het handvat:


Daarna het geheel nog eens dubbel vouwen...


En nog eens...

Van opzij gezien, ziet dat er zo uit (ik durf wedden dat dat nog gestructureerder is dan bij het rollen ;-))


Dan vouw je nog een laatste keer dubbel om daarna tegelijkertijd de bovenrand van de buitenstof naar boven te plooien en die van de voering naar onder. Aan de andere kant van het rolletje breng je ze terug samen. Ik zette beide stofjes zo kort mogelijk tegen het rolletje vast met speldjes.


En dan heb je ruim de plaats om te stikken, zelfs met een gewoon voetje (toch zeker bij dunne katoentjes als degene die ik hier gebruikt heb).


Al bij al stak dit tasje in anderhalf uur in elkaar. Het kiezen van de stoffencombinatie heeft me meer tijd gekost, zeker omdat ik voor dit stofje een rokje op het oog had en dus liever niet mijn anderhalve meter stof verknipte. Maar dan bedacht ik dat ik altijd nog stof kon bijkopen als ik er ooit zou toe komen er toch een rok uit te maken. Hoewel dat waarschijnlijk een grappig zicht zou geven als ik in dat rokje met mijn boodschappentasje zou rondlopen ;-)

Tot heel binnenkort voor de flexifluo! :-)

Karolien

zondag 6 oktober 2013

Rammelgirafje

Begin februari kondigde mijn hele goeie vriendin aan dat ze zwanger was van haar tweede kindje. Blij als een kind begon ik meteen aan een knuffeltje voor de nieuwe baby. Ik had het ideetje van Elisanna al even gepind en volgde trouw haar voorbeeld door er eveneens een bijpassend "Proficiat"-kaartje bij te stoppen. In ongeveer 2u was de rammelaar klaar. Ik stopte er een klein koebelletje in, maar door de vele vulling moet je eigenlijk al stevig schudden voor je het hoort. Misschien had ik het belletje dus toch beter in een surprise-eitje gestopt :-)
Intussen is het kleine broertje al geboren en beleeft hij er hopelijk veel rammelplezier aan in zijn wiegje!

Waarom ik precies voor een sterrenstofje koos, kun je lezen op mijn blog.

maandag 2 september 2013

Recept 23: babyjasje

Joepie! Komen we eindelijk aan de babyjasjes!  :-)
Die vond ik echt super om te maken. Ik had er eentje voor mijn jongste zoontje gemaakt en kreeg er meteen een bestelling bij toen een collega het voor het eerst zag. Eentje voor een jongen dus en eentje voor een meisje:


Het werd uiteindelijk een van de allereerste blogberichtjes op mijn eigen blog, die ik in december vorig jaar dankzij deze SewAlong gestart was.

woensdag 22 mei 2013

Een "zo geknipt" moederdag

Moederdag werd dit jaar een "zo geknipt" moederdag. Voor mijn eigen mama maakte ik de omkeerbare tas (die vorige maand op het menu stond) uit volledig gerecycleerd materiaal: een oud picknickdekentje en een matrasbeschermer. Een heel leuk en vlot projectje om te maken. Na verschillende reacties te lezen over problemen met de plooien, begon ik al wat schrik te krijgen, maar persoonlijk vond ik die plooien heel goed meevallen.


Op mijn blog kun je er meer over lezen. Je kunt er ineens ook al zien wat ik voor mijn schoonmoeder gemaakt heb, maar ik hou het bloggen op deze pagina nog even voor volgende maand (dan ben ik voor 1 keer eens voor op schema ;-)).

maandag 15 april 2013

Zwemzak

Met vallen en opstaan en met een paar maand vertraging is mijn eerste januariprojectje eindelijk toch afgeraakt: het zwemzakje voor mijn oudste zoontje. Dit is het eindresultaat:


Het volledige verhaal kun je lezen op mijn blog.

donderdag 4 april 2013

Een paasverjaardagskleedbloemetje

Vorige maand maakte ik (op bestelling) mijn eerste babyjurkje, een jurkje voor een meisje dat op Pasen haar allereerste verjaardagsfeestje hield. Het mocht wel in paaskleurtjes zijn en tegelijk iets meisjesachtig hebben, iets met bloemetjes of zo...
Mijn eerste reactie was naar het "Zo geknipt"-boek grijpen, want daar stonden hele leuke bloemen in! Ik vond ze wel nogal groot voor dit mini-kleedje, dus heb ik de "binnenlijntjes" als buitenlijntjes overgenomen om zo een kleinere versie te bekomen. De ronde versie. In 1 kleurtje, omdat ik dat het best bij de soberheid van het kleedje vond passen en omdat de bloem wel wat mocht opvallen. En voila, dit is het resultaat:



woensdag 19 december 2012

Even voorstellen: Karolien



Hallo,

Ik ben Karolien, 31 jaar, heb een schat van een man en 2 kindjes, Willem (november 2010) en Jasper (juni 2012). Ik heb een fulltime job als wetenschapper en ben dagelijks zo’n 3u30 onderweg met het openbaar vervoer van en naar het werk. Er wordt dus heel wat afgelezen!

Ik word helemaal vrolijk van blije mensen, verrassingen, een stralend zonnetje, geocachen, nieuwe dingen ontdekken, een trein die op tijd komt, experimenteren, kleine dingen en … verzamelen. Ik kan gewoon niets weggooien, dat druist zo hard tegen mijn natuur in... Verpakkingsmateriaal van allerlei keukenproducten (zoals houten kaasdoosjes, glazen bokalen, schoteltjes, praline- en snoepdoosjes, flacons, enz.), WC- en keukenpapierrolletjes, karton, lintjes, (gebruikt) inpakpapier, plastiek zakjes, bubbeltjesplastiek, restjes stof, oude kleren, parels, kaarsrestjes… Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het wel in huis.

Maar ik verzamel niet zomaar om te verzamelen, ik verzamel omdat ik vind dat mensen veel te veel weggooien en ik ervan geniet om al die dingen een nieuw leven te kunnen schenken. Ik ben dan ook een grote fan van alles wat met recy(c/k)leren te maken heeft.

Mijn hoofd zit intussen barstensvol ideetjes van wat ik ooit nog allemaal wil “creëren” en de blogs van jullie allemaal zijn voor mij een enorme bron van inspiratie. Dankzij Jos en Tialda heb ik vorige week eindelijk mijn eigen blog gelanceerd, dus heel veel is er nog niet te bewonderen, maar ik hoop vanaf nu mijn naai- en knutselcreaties met jullie te kunnen delen en wie weet slaag ik er na verloop van tijd wel in jullie mee te krijgen op mijn “groene” missie.