Posts tonen met het label recept 24. Alle posts tonen
Posts tonen met het label recept 24. Alle posts tonen

dinsdag 31 december 2013

recept 24, een menina

Deze vond ik nog bij de concepten, bij deze nog gepubliceerd!

Speciaal voor het vriendinnetje van mijn zoontje maakte ik deze menina.
Zoonlief koos het stof uit bij de I.KEA.






Met eigen label. Stoer he.
Dankzij de goede uitleg in het boek was het goed te doen. Hier en daar wat schoonheidsfoutjes, maar voor een eerste tas is het toch niet gek.

maandag 2 december 2013

Het Meninatasje

Zo, het is ervan gekomen om het Meninatasje eindelijk af te werken.

Maar het werd eens temeer een geklungel. Het is niet OK als je een gloednieuwe hobby 6 maanden lang links laat liggen. Alles wat ik eerder had geleerd bleek niet meer te lukken.

Het binnenstebuiten keren van de handvatten werd een gepriegel van jewelste, en de paspelband zit er niet mooi in. Aan de achterzijde zie je praktisch over de gehele lengte het hulpstiksel zitten. Zo hoort het dus niet:(

En ik had deze middag totaal geen moed om het opnieuw te doen... dat is dan weer de schuld van de werklui die hier bezig zijn in de gang. (Je moet iemand de schuld kunnen geven, nietwaar;)
Onze gang wordt in het hele gebouw opgefrist met nieuwe verlichting en een nieuwe laag verf. Voor de verlichting moet helaas ook geboord worden, en die brave werkman is dat al de hele dag aan het doen... Ik word zowat knettergek van het oorverdovend lawaai en wil nu dringend eens naar buiten toe (Niet dat Parijs buiten op straat zoveel rust te bieden heeft, maar alles is beter dan dat continue geboor) Dus ik was me gigantisch aan het opjagen en dan lukt het handwerkproject natuurlijk niet.

Ook het mooi rond stikken aan de handvatten is niet echt je dat. Bij mij lijkt het eerder op een 8-hoek of een 12-hoek of zoiets.

Ik ben wél blij met de gekozen stofjes en de knopen:) En ik denk ook wel dat dochterlief tevreden zal zijn met een nieuw tasje voor de lunchboterhammetjes:)

Voor een volgend project zorg ik er éérst voor dat er rust is in huis en in mijn hoofd:)

Dan zal het vast vlotter gaan, dat handwerken!!!






Liefs,


zondag 8 september 2013

Menina {24}

De Menina, hij (of zij) lag al een tijdje klaar, maar ik had de juiste knopen niet in huis om hem af te maken. De buitenstof komt van een tuniek die ik gekocht heb in de kringloop. Ik had net niet genoeg over om de hengsels in dezelfde blauwe stof te maken, vandaar het wit.
De paspel heb ik gemaakt van witte biaisband.

De voering heb ik een stukje erbovenuit laten piepen.


zondag 18 augustus 2013

Recept 24, de menina

Mijn nichtje Nina werd 4 jaar, dus maakte ik, (hoe toepasselijk) een Menina voor haar :)


En ik gebruikte voor het eerst mijn nieuwe labeltje.

Zie voor meer foto's www.estherenco.blogspot.nl

zondag 4 augustus 2013

Receptencombi augustus: Menina met applicatie

Voor augustus heb ik de twee recepten met elkaar gecombineerd: 
het Menina tasje (recept 24) met een applicatie (recept 9):
Ik vond het idee van Tialda erg leuk, om de applicatie met een festonsteek af te werken. Ik heb een soort van bloemetje getekend, om in de sfeer van de stof te blijven:
De applicatie heb ik nog van wat hotfix steentjes voorzien:
De achterkant heb ik eenvoudig gehouden, donkerblauwe stof met de bloemetjes paspel
Alleen een beetje jammer, heb maar twee setjes knopen gekocht, dus ik moet voor de achterkant nog even de stad in van de week...
Ik heb zelf geen kinderen en dacht wat moet ik met zo'n tasje, maar ik vond 'm toch erg leuk om te maken.  Ik werd er meteen vrolijk van! Deze Menina ga ik cadeau doen aan de dochter van een vriendin. 
Wie weet ga ik wel meer mensen blij maken met een Menina in de toekomst!

zaterdag 3 augustus 2013

Menina

Dit tasje was het eerste wat ik maakte uit Zo Geknipt.  Het was ook mijn eerste ervaring met paspel.


Dit is er eentje voor kleindochter 1, het tasje is gevoerd met een stofje zoals je hieronder ziet, deze sleutelhanger is van een restje gemaakt.  Zij kreeg het met haar verjaardag als verpakking van de cadeautjes.



Twee zusjes vragen om dezelfde tasjes, dus voor kleindochter 2 dan maar hetzelfde gemaakt.

donderdag 1 augustus 2013

menina met een twist

Eén van de allereerste recepten uit Zo Geknipt die ik uitprobeerde, was de Menina. Al gaf ik er - letterlijk - mijn eigen draai aan. Het vroeg wat reken- en denkwerk, maar uiteindelijk lukte het. Lang geleden gemaakt dus, nu pas op deze blog te zien.




























Het verhaal achter deze Menina met een twist vind je hier.

Recepten 24 en 9 voor de maand Augustus

Wat een mooie zomermaand hebben we achter de rug en is nog steeds bezig... De komende dagen vallen de mussen weer van het dak. Op mijn naaikamer is het dan bloedje heet en dat stimuleert niet tot naaien. Een aantal keren heb ik alles naar buiten verhuisd, maar das toch ook een heel bezwaai en buiten was het ook gewoon te warm en plakkerig om te naaien.
Gelukkig had ik het Menina tasje al eerder gemaakt voor een verjaardag van een nichtje en ook de applicatie maakte ik al eerder op mijn Picknickkleed. Dus kan ik gelukkig wel mijn bijdrages voor de Sew Along 'Zo Geknipt" van de maand augustus laten zien.
Benieuwd of jullie deze zomermaanden veel achter de naaimachien hebben gezeten!

Recept 24; Menina tasje
Een meidentasje voor een echt meisje, een nichtje werd 6 jaar en is echt een "fashionista in spe" dus daar paste een Menina-tasje bij. Bij Liefs van Ties een heel mooi stofje op de kop getikt en het tasje volgens het recept gestikt. De naden knipte ik weer bij met een kartelschaar, dat werkt erg goed.

Geflockte naam voor op een haarspeldbordje
Haarspeldbordje

En voila een mooi lief tasje is geboren! Ik maakte er ook nog een haarspeldbordje bij.


Recept 9; Applicatie
Op het Picknickkleed recept 21, appliqueerde ik 3 vogels met behulp van de aanwijzingen van recept 9. Eerst streek ik vliesofix op een rood geruit stofje.
Vervolgens tekende ik 3 vogels (gevonden op internet) in drie verschillende groottes op de stof en knipte ze uit. Daarna met de strijkbout op de Fleecedeken vast gestreken.
In het boek gebruiken Sanne en Riet een open borduurvoet om langs de rand te zigzaggen. Ik heb het anders gedaan. Met behulp van de overlockvoet 2A en een festonsteek op de naaimachine naaide ik langs de Applicatie.


zondag 21 juli 2013

'Golden girl' menina


Hierbij mijn versie van de Menina.  De knopjes werden vervangen door broches. Wil je meer weten?