donderdag 4 april 2013

Recept 26 en recept 27 op herhaling

Recept 27 door Hilda uit Zo Geknipt van Sanne en Riet

Een keer per maand proberen Hilda en ik samen een dag te naaien. Meestal zijn we dan met lingerie bezig, maar vandaag gingen we met tassen uit het boek Zo Geknipt aan de slag. Zij was inmiddels ook enthousiast worden nadat zij al mij creaties voorbij zag komen ;-). Voor haar werd het Recept 27, de schoudertas met de verzonken rits en voor mij Recept 26, de zwemtas.
Vandaag was het mijn beurt om naar haar toe te gaan. Er was me al verteld dat er Ransuilen te spotten waren. En ik had geluk! Vanuit de plek waar ik bij haar zat had ik uitzicht op de Ransuil! Geweldig! Onder het naaien (en kletsen) kon ik steeds even een blik naar buiten werpen en de Ransuil in de gaten houden. Ook een paar foto's gemaakt. Maar ik heb geen telelens, maar je krijgt wel een indruk.
Uitzicht vanuit het raam, in het midden kun je de Uil zien zitten
Al wat dichterbij gehaald..
Ransuil

En omdat we beiden al stof hadden uitgeknipt is het ons gelukt om ondanks gezellig gebabbel de tassen af te krijgen! Ik moet er alleen nog een paar nestels inslaan en dat doe ik van het weekend. Dus van mijn tas later mooiere shots...
Hieronder de tas van Hilda en een klein voorproefje van die van mij...



Nog een extra binnenvak met rits



















Onze productie van vandaag!

Een paasverjaardagskleedbloemetje

Vorige maand maakte ik (op bestelling) mijn eerste babyjurkje, een jurkje voor een meisje dat op Pasen haar allereerste verjaardagsfeestje hield. Het mocht wel in paaskleurtjes zijn en tegelijk iets meisjesachtig hebben, iets met bloemetjes of zo...
Mijn eerste reactie was naar het "Zo geknipt"-boek grijpen, want daar stonden hele leuke bloemen in! Ik vond ze wel nogal groot voor dit mini-kleedje, dus heb ik de "binnenlijntjes" als buitenlijntjes overgenomen om zo een kleinere versie te bekomen. De ronde versie. In 1 kleurtje, omdat ik dat het best bij de soberheid van het kleedje vond passen en omdat de bloem wel wat mocht opvallen. En voila, dit is het resultaat:



woensdag 3 april 2013

Omkeerbare tas, recept 14

Deze tas zou ik maken voor mijn 2de dochter maar de tas valt nogal groot uit volgens haar gestalte.
Daar had ik dus niet bij stil gestaan.
Ze heeft deze twee stoffen gekozen maar nu moet ik dus nog een andere tas maken, alleen jammer dat mijn stof op is.  Het wordt zoeken op het WWW naar een gelijkaardige stof.  (Het turkois met gele stippen vind ik zelf heel leuk).

Het maken viel nog wel mee maar de hengsels begreep ik niet zo goed.
Je moet dus 2 maal 48 cm op 8 cm knippen (deel 2) maar dan heb je toch niet genoeg?
Ik heb dus 2 maal 48cm op 8 cm geknipt in de ene stof en dit nog 2 maal in mijn andere stof.
Daarvan maakte ik 4 hengels en zette van elke stof 1 tegen elkaar zodat beide kante een hengsel in bijpassende stof zou hebben.

Ik heb het dus op mijn manier (ofwel heb ik het boek verkeerd begrepen) de hengsels gemaakt.

Groetjes Nancy
http://stikplezier.blogspot.be
Dit is mijn resultaat:


maandag 1 april 2013

Dubbelzijdige tas

Ik maakte deze tas voor een lieve dame die ons verwent met de kleren van haar dochters die te klein zijn.  Daar zitten nog héél veel mooie en toffe spullen tussen.  Wij blij dus!

Het minste wat ik terug kan doen als bedankje is zelf iets maken.

linkse stof: stoffenmarkt Utrecht - rechtse stof: Hoogboomsesteenweg Kapellen
Zoals jullie hier kunnen lezen ben ik even bezig geweest met de plooitjes.  De tas werd terug uit elkaar gehaald en bij de tweede poging was ik tevreden met het resultaat :-)

Ik maak er zeker nog, maar eerst wat tijd vinden ;-)

Lieve groetjes,

*Sam

Nieuw jasje voor mijn agenda

Wat een ontzettend leuk recept is recept 17 zeg!
Makkelijk te maken (als je goed leest... ahum...), lekker vlot klaar en een leuk resultaat. Ik blijf genieten van het boek!

Mijn agenda van mijn werk kon wel een nieuw jasje gebruiken. Iedereen heeft namelijk dezelfde agenda erg handig, maar wel een beetje saai en je neemt zomaar de verkeerde agenda mee...

Met deze omslag herken ik mijn agenda in één oogopslag en hij ziet er nog lekker fleurig uit ook!
Helemaal geweldig!!


Recept 27, Tas met verzonken rits

Stofjes gevonden! Tijd gemaakt en aan de slag met deze leuke tas.
Met fijne zakjes aan de binnenkant en een extra voorzakken!

Nu met een vaste draagband, maar een volgende wordt zeker met een verstelbare.

Tas met verzonken rits

Ik poste al op facebook een SOS berichtje omdat ik vooral aan het einde helemaal vast liep door gebroken en kromme naalden en ook het dikste stuk wat ik maar nauwelijks onder de machine doorkreeg maar uiteindelijk is het gelukt!






Kijk op  mijn eigen blog estherenco.blogspot.nl voor het uitgebreide verhaal en nog meer foto's


april: recept 14 en 15 ... omkeerbare tas en bloem

Hallo,

Hier ben ik dan ook met mijn omkeerbare tas en tegelijk met mijn bloem.
Ik had die al gemaakt vorig jaar ergens toen ik pas het boek had gekocht. Dit waren mijn eerste recepten...
Daarmee dat ik er zo vlug bij ben deze maand ;-)





Ik heb die ook al veel gebruikt...
Ik hou van omkeerbare stukken ;-)

Groetjes!

Recept 15: bloem!

Deze bloem heb ik al een aantal keer gemaakt.
Hetzij voor afwerking op een kleedje voor de dochters of voor op een tas.
En nu nog de omkeerbare tas maken, ideaal, deze heb ik nog nooit gemaakt en de 2de dochter wil graag een schoudertas.
Groetjes!
http://stikplezier.blogspot.be









Jos en Tialda 's recepten voor April

Jos:
Dit maal een bloem en een omkeerbare tas op het menu, beiden niet helemaal mijn ding zo op het eerste gezicht, maar toch aan de slag gegaan. Dat is het leuke van de Sew Along, dan maak je ook dingen die je wellicht niet zo snel zou doen.

Recept 14: dubbelzijdige tas
Ik ben begonnen met de dubbelzijdige tas. De vorm sprak mij wat minder aan dan de vorige tas op het menu. Door alle plooien heb je behoorlijk wat stof nodig in verhouding tot andere recepten. Ik besloot om de gordijnen uit mijn oude huis te gebruiken, zowel voor de binnen, als voor de buitenkant. Het is een vrij dun stofje, prima zo te lezen, want de stof moest niet te dik zijn volgens het recept. Gordijnen uit de tas gehaald, de haken bleken er zelfs nog aan te zitten...
Plooien gespeld...
En daarna liep ik vast bij stap 4, bij de plooi die je bovenin moet leggen. Op de foto in het boek kon ik het verschil tussen de goede en de verkeerde kant van de stof niet zien en ik snapte niet helemaal hoe ik m nu precies moest leggen.
Uiteindelijk bleek het ook niet helemaal goed te zijn gegaan, de vouw zit er niet goed in. Een geruststelling, ik heb het overal verkeerd gedaan, haha. Kunnen jullie het mij misschien goed uitleggen?

Tialda:
Recept 14: dubbelzijdige tas

En ik dacht in tegenstelling tot Jos dat het dit keer een makkie zou worden, de recepten voor April. De omkeerbare tas en de bloemetjes... Niets was minder waar.
Het begon al met het uitzoeken van de stofjes. Wat ik in mijn hoofd had waren te klein qua stoflengte... Dus op zoek naar andere combi. Gelukkig had ik speciaal voor de Sew Along me een kleine voorraad aangelegd. Dus ik had keuze. Twee verschillende stofjes genomen met roze tinten.
En met de plooien begon het gedoe. Op de onderrand ging het nog wel. Maar die plooien in de bovenrand! Stap nummer 4! Daar moest ik echt even voor gaan zitten, want tijdens een eerste poging bleek ik het toch niet goed te hebben gedaan en kwam het tornmesje al weer te voorschijn om de 4 stuks bovenzijden los te tornen en weer opnieuw te plooien.
Plooien fout geplooid
Boek er weer bij, nogmaals goed lezen en vervolgens... he he gelukt.
Dan de delen in elkaar steken, bovenrand vaststikken, keergat openlaten... bovenrand met kartelschaar bijgeknipt en punten bijgeknipt en omdraaien..................................................
Ehhhhhhh
CHIPS!!! De delen verkeerd in elkaar gestoken!!! Terwijl het in het boek op pagina 74 nog zo mooi staat afgebeeld.
En omdat ik de bovenrand al zo mooi heb bijgeknipt is lostornen geen optie.
De niet omkeerbare tas.......
Binnenkant is dus niet mooi afgewerkt, dus tas is niet omkeerbaar
Jos en ik vinden dit recept beide niet ons ding....
Nu zijn we erg benieuwd naar jullie ervaringen! Waar lopen jullie wel of niet tegenaan. Steken jullie de tas vlot in elkaar? We vonden het nogal een gedoe met die plooien. Nog tips en trucs voor beter resultaat???



Recept 15: Bloemen
Jos:
Ik ben niet zo van de bloemetjes, maar wilde er toch eentje maken. Lekker makkelijk (of eerder lui), koos ik voor vilt, dan hoeft er niet genaaid te worden. Ik wilde wel twee kleuren gebruiken. Ik zal bekennen dat ik op zag tegen het handwerk, als je bedenkt dat ik al een hekel heb aan knopen aannaaien..Maar dit recept viel me erg mee.
Ik heb uiteindelijk drie knoopjes opgenaaid voor het kleurcontrast. De bloem zat snel in elkaar en ik zie nu ook wel de variaties die je er mee kunt maken!


Tialda:
Op het laatste nippertje moesten de bloemen nog gemaakt worden.... En na een hint van Jos heb ik de bloemen van Vilt gemaakt. Dan zijn ze zo klaar! Half uurtje werk voor een bloem.
Heb voor roze gekozen want dan kan de bloem mooi op de "niet" omkeerbare tas.
Met mijn handen naaien is niet ook al niet mijn ding, maar dat ligt aan mijn handen ;-)

Enkel geknipte viltblaadje dubbelvouwen en aan elkaar rijgen.

Bloem staat mooi op de tas nietwaar?
Nu ben ik benieuwd naar jullie stoffen bloemen!

Creatieve Groetjes 
Jos en Tialda

zondag 31 maart 2013

maart: recept 27 ... 2de Schoudertas met verzonken rits

Hallo iedereen... 

 Ik heb mij nog een schoudertas met verzonken rits gemaakt... 
Dit keer gebruikte ik een jeansstofje met een gouden paspellintje.   

 Voor de binnenkant koos ik een effen rood met een rood paspel met polkadotjes. Vind ik altijd mooi...

 

 

 De rits is een dubbele rits. Is nog praktischer in gebruik. 
Het ziet er een metalen rits uit maar het is een plastieken rits. 
Vind ik mooi passen bij het gouden paspellintje. 

   

Enkele details mochten niet ontbreken ;-)


Fijne paasdagen!








Een tas voor Pasen

Hallo,

Ik speelde zelf voor Paashaas en deed mezelf deze tas cadeau gecombineerd met 2 Elisanna clutches.
De afwerking met paspel blijft een uitdaging maar het wordt steeds beter.
Ik voegde hierbij ook een foto van de binnenkant, iemand vroer ernaar op mijn blog.




Nog fijne Paasdagen toegewenst.

zaterdag 30 maart 2013

sterren voor mijn kleine ster

Wat een super mooie tassen zie ik voorbij komen op dit blog! Ik wil er echt nog een keer een maken, maar deze maand is alleen de boekenhoes gelukt. Ik had meteen bedacht waar ik het voor wilde maken. Ik hou n.l. voor beide dochters een boekje bij van alle hoogtepunten en had een nogal saai notitieboekje liggen voor de jongste, bij deze bekleed met de stof van de gordijnen uit haar kamertje.
Bedenk nu ik de foto's plaats opeens dat het nog leuk zou zijn om haar naam erop te maken...


p.s. ook handig om losse spulletjes die later ingeplakt moeten worden voorin te kunnen bewaren :)
Ik was verbaast over hoe snel het af was. Wat was het een lekker snel klaar en duidelijk projectje, daar hou ik van!