Jos:
Dit maal een bloem en een omkeerbare tas op het menu, beiden niet helemaal mijn ding zo op het eerste gezicht, maar toch aan de slag gegaan. Dat is het leuke van de Sew Along, dan maak je ook dingen die je wellicht niet zo snel zou doen.
Recept 14: dubbelzijdige tas
Ik ben begonnen met de dubbelzijdige tas. De vorm sprak mij wat minder aan dan de vorige tas op het menu. Door alle plooien heb je behoorlijk wat stof nodig in verhouding tot andere recepten. Ik besloot om de gordijnen uit mijn oude huis te gebruiken, zowel voor de binnen, als voor de buitenkant. Het is een vrij dun stofje, prima zo te lezen, want de stof moest niet te dik zijn volgens het recept. Gordijnen uit de tas gehaald, de haken bleken er zelfs nog aan te zitten...
Plooien gespeld...
En daarna liep ik vast bij stap 4, bij de plooi die je bovenin moet leggen. Op de foto in het boek kon ik het verschil tussen de goede en de verkeerde kant van de stof niet zien en ik snapte niet helemaal hoe ik m nu precies moest leggen.
Uiteindelijk bleek het ook niet helemaal goed te zijn gegaan, de vouw zit er niet goed in. Een geruststelling, ik heb het overal verkeerd gedaan, haha. Kunnen jullie het mij misschien goed uitleggen?
Tialda:
Recept 14: dubbelzijdige tas
En ik dacht in tegenstelling tot Jos dat het dit keer een makkie zou worden, de recepten voor April. De omkeerbare tas en de bloemetjes... Niets was minder waar.
Het begon al met het uitzoeken van de stofjes. Wat ik in mijn hoofd had waren te klein qua stoflengte... Dus op zoek naar andere combi. Gelukkig had ik speciaal voor de Sew Along me een kleine voorraad aangelegd. Dus ik had keuze. Twee verschillende stofjes genomen met roze tinten.
En met de plooien begon het gedoe. Op de onderrand ging het nog wel. Maar die plooien in de bovenrand! Stap nummer 4! Daar moest ik echt even voor gaan zitten, want tijdens een eerste poging bleek ik het toch niet goed te hebben gedaan en kwam het tornmesje al weer te voorschijn om de 4 stuks bovenzijden los te tornen en weer opnieuw te plooien.
 |
| Plooien fout geplooid |
Boek er weer bij, nogmaals goed lezen en vervolgens... he he gelukt.
Dan de delen in elkaar steken, bovenrand vaststikken, keergat openlaten... bovenrand met kartelschaar bijgeknipt en punten bijgeknipt en omdraaien..................................................
Ehhhhhhh
CHIPS!!! De delen verkeerd in elkaar gestoken!!! Terwijl het in het boek op pagina 74 nog zo mooi staat afgebeeld.
En omdat ik de bovenrand al zo mooi heb bijgeknipt is lostornen geen optie.
 |
| De niet omkeerbare tas....... |
 |
| Binnenkant is dus niet mooi afgewerkt, dus tas is niet omkeerbaar |
Jos en ik vinden dit recept beide niet ons ding....
Nu zijn we erg benieuwd naar jullie ervaringen! Waar lopen jullie wel of niet tegenaan. Steken jullie de tas vlot in elkaar? We vonden het nogal een gedoe met die plooien. Nog tips en trucs voor beter resultaat???
Recept 15: Bloemen
Jos:
Ik ben niet zo van de bloemetjes, maar wilde er toch eentje maken. Lekker makkelijk (of eerder lui), koos ik voor vilt, dan hoeft er niet genaaid te worden. Ik wilde wel twee kleuren gebruiken. Ik zal bekennen dat ik op zag tegen het handwerk, als je bedenkt dat ik al een hekel heb aan knopen aannaaien..Maar dit recept viel me erg mee.
Ik heb uiteindelijk drie knoopjes opgenaaid voor het kleurcontrast. De bloem zat snel in elkaar en ik zie nu ook wel de variaties die je er mee kunt maken!
Tialda:
Op het laatste nippertje moesten de bloemen nog gemaakt worden.... En na een hint van Jos heb ik de bloemen van Vilt gemaakt. Dan zijn ze zo klaar! Half uurtje werk voor een bloem.
Heb voor roze gekozen want dan kan de bloem mooi op de "niet" omkeerbare tas.
Met mijn handen naaien is niet ook al niet mijn ding, maar dat ligt aan mijn handen ;-)
 |
| Enkel geknipte viltblaadje dubbelvouwen en aan elkaar rijgen. |
 |
| Bloem staat mooi op de tas nietwaar? |
Nu ben ik benieuwd naar jullie stoffen bloemen!
Creatieve Groetjes
Jos en Tialda